Çok Okunanlar
Karakter boyutu :  18 Punto16 Punto14 Punto12 Punto
Nihan BÜYÜKSURAL
Nihan BÜYÜKSURAL
26 Kasım 2014 Çarşamba 23:50
Fotoğrafın Ruhu Olmalı..

Bir sürü fotoğraf vardır elinizde hepsine teker teker bakarsınız.. Fakat birinde dakikalarca takılır kalırsınız .. Gözünüzü ondan alamazsınız.. İçinizden binbir çeşit his geçer.. Hatta bazen o hisleri ifade etmeye kelimeler yetmez.. İşte o fotoğrafın ruhu vardır.. Sizi kendi içine çekip kaybolmanızı sağlayabilir.. Hayranlık yaratabilir.. Sizi havalara uçurup birden bire yerlere vurabilir..

 

Bir fotoğraf bunu nasıl yapabilir demeyin? Fotoğraf çok güçlü bir silahtır.. İnsanları hislerinden vurabilir..

 

Peki nasıl ruhu olan fotoğraf çekilir? Yada bu ne demektir?

 

Güçlü bir kompozisyon ve ışık kullanımı ile mümkün olabilir.. Tabiki birazda hayal gücü..

 

Biraz kompozisyon kurallarından bahsedelim..

 

Kompozisyon Öğeleri

 

1- Sadelik

Fotoğrafta görünmesini istediğimiz öğeleri bulundurup, görmek istemediklerimizi ise etkisiz hale getirme işlemi fotoğrafımıza sadelik kazandırır. Minimalist bir yaklaşım anlatmak istediğiniz konunun daha iyi anlaşılmasını sağlayacaktır.

47512

2- Ritim

Fotoğrafta bulunan öğeler düzenli bir şekilde kendini tekrarladığı durumlara denir. Kimi durumlarda düzenli tekrar aranmaz. Fotoğrafın ritim kazanması için en az 3 öğesi bulunmalıdır.

 

3- Kontrast

Kontrast zıtlık olma durumunu yansıtır. Fotoğrafta öne çıkarmak istediğimiz bir öğe varsa bunu kontrast ile sağlayabiliriz. Örneğin siyah renkli bir öğeyi ön plana çıkarmak için beyaz fon kullanılabilir. Renk zıtlığı, şekil zıtlığı, boyut zıtlığı ve doku zıtlığı kullanabilecğimiz kontrastlar arasında yer alır. Mesela örnekte kırmızı ve yeşil birbirinin renk kontrastıdır.

47518

4- Şemalar

Fotoğrafı belirginleştirmek için oluşturduğumuz iskelete şema adını veririz. Şema yapısının temelinde öğeleri belirli bir düzene göre dizmek yatar. Şema oluşturmak bir çeşit sadeliktir.

 

5- Uyum

Fotoğraftaki öğelerin büyüklüklerinin, şekillerinin, biçimlerinin, renklerinin ve hareketlerinin birbiri desteklemesine uyum denir. Fotoğrafta uyuma dikkat etmek fotoğrafı güçlendirir.

 

6- Perspektif

Cisimlere belirli bir uzaklıktan bakıldığındaki görünümüne perspektif denir.Cisimlere yakınlaşıp uzaklaştıkça büyüyüp küçüldüğünü hissederiz. Bu yaşadığımız olay boyut yanılsamasıdır.

kelebek11.jpg ¬

7- Işık

Fotoğrafta öne çıkarmak istediğimiz konunun diğer yerlere göre daha aydınlık olması fotoğrafçıyı amacına ulaştırır. Daha çok ışık alan bölge belirginleşir. Böylelikle o bölgeyi ön plana çıkarmış oluruz.

47510

8- Doku

Fotoğrafını çekeceğimiz yüzeyi anlatmak istediklerimize göre düzenleme işlemi dokuyu oluşturur. Cisimler dokularına göre alan derinliği oluşturabilirler.Sert dokulu cisimleri yakındaymış gibi hissederken, yumuşak dokulu cisimleri ise uzaktaymış gibi hissederiz.

47511

9- Bütünlük

Fotoğraftaki hiçbir öğenin birbirine yabancı ve uyumsuz olmamasına bütünlük denir. Bütünlük içinde olan bir fotoğrafta öğeler birbirine görünmez bir bağ ile bağlıdır. Fotoğrafta bütünlük sağlamak istiyorsak diğer öğeleri ana öğe etrafında toplamalıyız.

47515

10-Keskinlik
Ön planda görünmesini istediğimiz öğeleri netler, görünmesini istemediğimiz öğeleri ise netsizleştirirsek netleme olayına bağlı kalarak keskinliği ayarlamış oluruz.

Işık anlatmak istediğimiz konuyu izleyiciye sunmakta etkilidir. Işık kullanarak yaşlı birisini daha genç, genç birisini daha yaşlı gösterebiliriz.  Örnekte delikanlıyı netleyip arkayı flu hale getirerek asıl anlatmak istediğimiz insan unsurunu ön plana çıkarmışız.

47514

11-Denge

Fotoğraftaki dengeyi dikey ve yatay çizgiler oluşturur. Simetrik ve asimetrik olmak üzere iki çeşittir. Simetrik dengede eşit cisimlerin dengesi söz konu iken, asimetrik dengede eşit olmayan cisimlerin dengesi söz konusudur.

47513

 

12- Orantı

Bir fotoğrafta birkaç şekilde oran bulanabilmektedir. Bunlardan birisi ana temanın fotoğraftaki yeri ve büyüklüğü. Bir diğeri ise ana tema dışında kalan öğelerin yerleri ve büyüklükleri. Ve bir diğer oran ise tüm öğelerin fotoğraf boyutuna oranı şeklinde söylenebilir. Daha önce bahsettiğim Altınoran kuralı buna bir örnektir. Burada döküm çalışanı altınoranda konumlanmıştır.

47509

13- Yer Çekimi

Fotoğrafta öğelerin yer çekimine göre düzgün bir şekilde yer alması gerekmektedir. Eğri duran binalar izleyiciyi rahatsız edecektir. Bu sorunu ortadan kaldırmak için fotoğrafçı fotoğrafı çekmeden önce yer çekimini de hesaba katmalıdır.

 

 

Görüldüğü üzere bu kuralları kullanarak etkili fotoğraflar çekebiliriz. Sizin kurgunuz sizin hayal gücünüz teknikle birleşecek.. Ve sonunda bakmaya doyamayacağımız fotoğraflar ortaya çıkacak..

 

Işığınız Bol Olsun..

 

 

 

 

Bu yazı toplam 21410 defa okunmuştur.  
Kalan Karekter Sayısı : 500
Nihan Büyüksural / 28 Kasım 2014 Cuma 22:29
:)
Çok teşekkür ederim :) herkesin bilgiyi kullanmaya ihtiyacı var.. Faydam oluyorsa ne mutlu bana..
100 %
Beğendim
Beğenmedim
Haluk BAKIR / 27 Kasım 2014 Perşembe 23:45
Muhtesem !
Sadece fotograf cekme sanatini degil, dunyaya bakisi bu kadar etkileyici, sade ve guzel bir sekilde anlatan bir yazi gormedim. Tebrik ediyorum Nihan !
100 %
Beğendim
Beğenmedim
Nisan Parlak / 27 Kasım 2014 Perşembe 20:58
harika!!!!!
çok teşekkür ederim.faydalandım.kısa ve basitleştirlmiş tarzınızı çok beğendim.takipteyim...
100 %
Beğendim
Beğenmedim
Nisan Parlak / 27 Kasım 2014 Perşembe 20:57
harika!!!!
çok güzel bir yazı olmuş.kısa ve öz.kitapların yada fotoğrafçıların sanki öğrenmeyelim diye uzattıkları laf kalabalığı yok.öğrenelim diye basitleştirmişsiniz sanki.çok teşekkür ederim.faydalandım ve takipteyim...
100 %
Beğendim
Beğenmedim
Sitemizdeki yazı ve resimlerin her hakkı saklıdır. İzinsiz ve kaynak gösterilmeden kullanılamaz. -0.0093
Güneydoğu Haber